The River Tyne

The River Tyne

1152 2048 Ramon

Ondanks de waarschuwingen voor hoge golven, die te zien waren op de schermen van het schip, bleef de avond en nacht rustig aan boord van de King Seaways en hebben we al wiegend heerlijk geslapen, om rond een uur of zeven Nederlandse tijd wakker. Voor deze overtocht niet zo relevant, maar de boot voert altijd de tijd van centraal Europa. Dus als je vanuit Engeland vaart, kan het zo maar zijn dat je je reservering met een uur mist. Of dat nu een uur te vroeg is of te laat, daar heb ik nu even geen zin in om dat te bedenken.

Rond een uur of acht Nederlandse tijd zitten we heerlijk aan het Commodore Plus ontbijt op dek 8 en kopen we later nog wat tax-free parfums, om de rest van de reis, en hopelijk langer,  lekker te ruiken. En na wat koffie in onze lounge gebeurt het dat we rondom een uur of 10 in onze auto plaatsnemen om van boord te mogen gaan. Terwijl de King Seaways aanmeert in het schattige dorpje Tynemouth, de monding van de rivier de Tyne. Onze auto staat op dek 6 en daarom zijn we als laatste aan de beurt. We kunnen niet eerder omdat via een ingenieus systeem van het omhoog en omlaag brengen van op-/afritten dekken 3, 4 en 5 eerder het Britse vasteland mogen betreden. En zo rijden we om kwart voor elf Nederlandse tijd de boot uit, om om kwart voor tien Engelse tijd het Britse vasteland te betreden.

Uiteraard moeten we de paspoortcontrole ondergaan, sterker, sinds 1 april hebben wij mede-Europeanen, een visum nodig. Maar deze paspoort controle gaat zo veel vlotter dan die van Houston vorig jaar, dus… Dus om 10 uur rijden we voor het eerst op Britse grond met onze Benz aan… de linkerkant. Nu zijn we geoefende bestuurders. We hebben gereden in Los Angeles, San Francisco, Seattle, Toronto en Chicago. Een paar van de grootste steden van Noord Amerika, maar links rijden geeft toch een andere dimensie.

Daar zijn de Britten zich zeer bewust van, want daar komt weer een bootlading Continentals aan, die alleen maar weten rechts te rijden. Dus de eerste 500 meter worden we met borden verwittigd, in alle mogelijke talen, dat we links moeten rijden. Voor de zekerheid hebben de Britten ook maar de twee rijrichtingen voorzien van een betonnen afscheiding. Maar ja, daar kan je niet heel Groot Brittanie van voorzien, dus na die 500 meter is het toch ineens de grote mensenwereld en, is het Robert, die de eerste rit met veel succes weet te volbrengen.

We hebben afgesproken om vooral samen te rijden. Dus beide goed opletten. Eerst rechts, dan links en dan weer rechts kijken en verkeer op de Rotonde komt van Rechts en heeft altijd voorrang. Maar Robert doet het meer dan goed, zijn vuurdoop is zonder fouten en na 10 kilometer komen we aan bij ons hotel. Ik zeg zonder fouten en dat is zo, maar met één ding hebben we geen rekening gehouden, maar dat corrigeren we morgen en dat zal ik morgen dan ook vertellen.

Met de groter wordende containerschepen, werden doks en kades inlands steeds minder bruikbaar. Dat was het geval in London, dat was het geval in Newcastle. Om die reden zijn de dokken en kades meer naar de Noordzee verplaatst en verpieterde de oude dokken en kades. Net als in London, de Docklands, werden dit later ontwikkelingsgebieden. En ook hier is hetzelfde gebeurd. Daarom komen we aan op St. Anns Wharf (Werf) om het terrein van een van de nieuwste hotels/gebieden van Newcastle te bereiken, allemaal gelegen aan de rivier Tyne. Het hotel is welgeteld 7 weken open en het is daadwerkelijk prachtig. De atmosfeer is heerlijk en de kamers ongekend groot. Hier gaan meer dan aarden.

We mochten, met de hulp van wat Ponden, meteen op de kamer, om verder de bagage te dumpen en de grootste stad van Noord Engeland te bezoeken.

En het weer is best goed. Met af en toe een zon en een wolk, lopen we langs de rivier naar de oude stad, om daar de hoogtepunten van Newcastle tot ons te nemen. Newcastle staat bekend om, naast haar “nieuwe” kasteel, ook om de vele bruggen die, hoog en laag, de Tyne weten te overbruggen. Een prachtig gezicht. Het is voor mij de eerste keer dat ik buiten London ben en Groot Brittanië mag meemaken. Als ik daarover nadenk is het best redelijk, ik ben 20-25 keer in London geweest en dat we nooit eerder voor een vakantie in dit land hebben gekozen.

Natuurlijk zijn beide eerdergenoemde steden niet te vergelijken. Newcastle is heel veel minder mondain, maar ook minder druk en met dezelfde vriendelijke Britten. Iets waar we beide aan kunnen wennen. Na een kort bezoek aan de enorme Marks & Spencer Food, waar we lunch halen, om die vervolgens weer aan de rivier de Tyne in het zonnetje te nuttigen. Heerlijk!

De middag staat in het teken van kunst en rust. In het gebouw van de Baltic Flour Mills zit het museum van de moderne kunst. A must see! Nu hebben we een haat-liefde verhouding met moderne kunst. Als een enig planchet op 5 meter hoogte op een muur, van 10 meter hoog, is geplaatst, met daarop een glas en daarin een tandenborstel, dan haak ik af. Als Andy Warhole 20 verschillende afdrukken van tomatenblikken weet te maken, dan ben ik helemaal om. Dit gratis museum is verdeeld over vier lagen en we worden verzocht het van hoog tot laag te ervaren. Iets wat we doen en het begint heel goed met een documentaire over modder in Zuid Soedan, terwijl we omringd worden door kunst gemaakt van diezelfde modder. Op hetzelfde niveau zien we ook een film, ook ondersteund door beelden, over de zinloosheid van oorlog, versterkt door de oorlog in Cyprus, waar al 51 jaar letterlijk niets is gebeurt, maar Turkije en de Griekenland zijn nog steeds vijanden.

Naarmate we het gebouw afdalen, wordt het niveau van de tentoonstelling navenant minder en doen we niveau 3, 2 en 1 minder dan de totale tijd van niveau 4. Na het museum zijn we naar de Davo van Newcastle gelopen, op aanraden van één van de Commodore Plus gasten op het schip. Het blijkt een grote teleurstelling en daarom lopen we terug naar het hotel, om daar te rusten en halve pintjes te drinken. Maar niet eerder om te ontdekken dat het nieuwe hotel onze Benz als lokkertje prominent voor de ingang van het hotel heeft gezet, net als wat andere luxe auto’s. Gratis parkeren? Waarschijnlijk niet…

Het einde van de dag begint met een Uber naar My Dehli, een briljante naam voor een Indiaas restaurant. Een restaurant waar we voor de zoveelste keer leren, dat we niet te veel eten moeten bestellen. Het was meer dan goed, maar onze overvolle magen doen besluiten om de weg terug te lopen, om het verteringsproces op gang te brengen. In de geweldige hotelbar sluiten we de avond af, terwijl Robert de dag van morgen voorbereid en ik het verhaal van gisteren schrijf en publiceer. En dan eindigen we deze dag beide voor 12 uur, of het nou Nederlandse- of Britse tijd is. Een prachtige start, van wat een prachtige vakantie mag worden.

Oh ja, de verbintenis met het vorige verhaal, waar ik een alinea over heb geschreven is natuurlijk di-waterstofoxide, oftewel: water. Of het nou de Duitse oceaan of de rivier Tyne is, water zal een grote rol spelen in het avontuur wat zich afspeelt in the Land of the Rose.

De Foto's

Ramon

1970 | Living life only once | Boyfriend of Robert | Friends | Deventer | Proud 2B Dutch |  nerd | ❤️ travel

Alle verhalen van:Ramon
2 reacties
Laat een bericht achter

Ramon

1970 | Living life only once | Boyfriend of Robert | Friends | Deventer | Proud 2B Dutch |  nerd | ❤️ travel

Alle verhalen van:Ramon
Volg ons ook via...

      Deze site is met veel liefde, enthousiasme en lol gemaakt door ons vanaf juni 2006. Al het materiaal is door ons, of anders aangegeven, geschreven, geschoten en gefilmd. Wij hopen dat je dat respecteert en indien je het toch gebruikt naar onze website wil verwijzen.

      Robert Zwijnenberg & Ramon van Biljouw

      Credits

      Website
      Euthemians / Ontwerp thema Anemos / het support team van Euthemians

      Muziek

    • Boston Legal Theme / door Danny Lux / route 2006

    • Route 66 / van Michael Dougherty / door John Mayer / route 2007

    • Firefly Theme / van Greg Edmonson / door Sonny Rhodes / route 2008

    • Dallas Theme / van Jerold Immel / route 2009

    • Entourage Theme (Superhero) / door Jane's Addiction / route 2010

    • CSI Miami Theme (Won't get fooled again) / van Pete Townshend / route 2010

    • Road to Nowhere / door Jetty Road / route 2011

    • Angry Bird Theme / Rovio / Badlands video.

    • North and South divide / van Pastiche / route 2012

    • Wild Wild West / van Will Smith / route 2013

    • Californication Theme / van Tree Adams & Tyler Bates / route 2014

    • NCIS New Orleans Theme / van John Lee Hooker / door Big Head Todd / route 2015

    • California Dreamin' / van John & Michelle Phillips / door Sia & Armin / route 2016

    • Streets of San Francisco Theme / van Patrick Williams / Entering SF on the 101 video.

    • Daybreak / van Overwerk / route 2017

    • Crystallize / van Lindsey Stirling / A New York State of Mind video

    • A Moment Apart / van Odesza / route 2018

    • Heaven / van Avicii / route 2019

    • Heaven / van Avicii / the lower 48

    • A Moment Apart / van Odesza / wildlife bingo

    • Disclaimer

      Het is niet onze bedoeling om enig auteursrechtelijk beschermd materiaal te gebruiken voor publicatie, zonder deze te noemen in bovenstaande credit lijst. Het kan voorkomen dat, ondanks de zorgvuldigheid en oprechte bedoelingen, een copyrighthouder toch meent dat zijn/haar belangen worden geschaad. In dat geval verzoeken we je om via een bericht contact met ons op te nemen. Indien het bezwaar redelijk en/of begrijpelijk is zal het betreffende materiaal worden verwijderd.

        Wie zijn wij

        Wij zijn Robert Zwijnenberg en Ramon van Biljouw die onze vakantieavonturen bij houden op dit website-adres:

        https://www.sowediscover.nl.

        Welke gegevens verzamelen we en waarom

        Reacties
        We verzamelen informatie over bezoekers die reageren op onze website en we gebruiken daarvoor de  Akismet anti-spam service. De informatie die we verzamelen hangt af van hoe de gebruiker Akismet heeft ingesteld voor de site, maar normaliter zit hier het IP adres van de reageerder, user agent, referrer en website URL (met ook andere informatie zoals naam, gebruikersnaam, e-mail adres en deze reactie zelf) bij.

        Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar service als je dit gebruikt. De privacybeleidspagina kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

        Media
        Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen upload met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de website kunnen de afbeeldingen van de website downloaden en de locatiegegevens inzien.

        Contactformulieren
        Als je contact opneemt met ons opneemt dan worden jouw naam en e-mail adres opgeslagen en verstuurd naar ons e-mail adres.

        Cookies
        Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of we je naam, je e-mailadres en website in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor jouw gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig.

        Ingesloten inhoud van andere websites
        Berichten op deze site kunnen ingesloten (embedded) inhoud tonen. Bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten). Ingesloten inhoud van andere websites gedraagd zich exact hetzelfde als alsof de bezoeker deze andere heeft website bezocht.

        Deze websites kunnen data over jou verzamelen, cookies gebruiken, tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die website.

        Google Analytics, Fonts, Maps en Video's
        Wanneer je onze website bezoekt dan wordt dit niet gevolgd door Google Analytics of een ander soortgelijke service. Jouw voorkeuren voor het gebruik van Google Fonts, Maps en Video's kan je in de settings aan- of uitzetten. Ze staan standaard op aan.

        Jouw informatie/data

        Met wie we jouw data delen
        Daar zijn we simpel en duidelijk in: Wij delen jouw data/informatie niet.

        Hoe lang we jouw data bewaren
        Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren.

        Voor gebruikers die geregistreerd op onze website (indien van toepassing), bewaren we ook persoonlijke informatie in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen hun persoonlijke informatie bekijken, wijzigen of verwijderen op ieder moment (de gebruikersnaam kan niet gewijzigd worden). Website beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en wijzigen.

        Welke rechten heb je over je data
        Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke data die we van je hebben, inclusief alle data die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we enige persoonlijke data die we van je hebben verwijderen. Dit bevat geen data die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

        Waar we jouw data naartoe sturen
        Als je een reactie plaatst op deze website dan sturen we deze eerst naar een automatische spandetectie service.

        Onze contactinformatie

        Indien je contact met ons wilt opnemen over welk onderwerp dan ook open dan het contact formulier

        Hoe we jouw informatie/data beveiligen

        Wij zullen te allen tijden onze site, de software en hardware altijd up-to-date en houden, zodat jouw informatie/data veilig is. Helaas leven we in een wereld dat onze welwillendheid soms te laat kan zijn. Daarnaast wordt alle informatie/data via een valide SSL beveiligingcertificaat naar onze site verstuurd.

          Privacy Settings

          Als je onze website bezoekt, dan kunnen wij informatie van je opslaan, meestal in de vorm van cookies van andere partijen. Op deze pagina kan je aangeven wat jouw voorkeuren zijn. Maar als je er voor kiest om de opties niet te selecteren, dan kies je ervoor om deze reiswebsite te ervaren zonder kaarten en filmpjes en wordt het geheel visueel onaantrekkelijk gemaakt door het font: Times New Roman (juk). Maar de keuze is aan jou natuurlijk. Lees voor dat je een keuze maakt wel eerst de kleine lettertjes door. Deze kan je lezen door privacy te klikken onderaan op elke pagina van deze website.

          Activeer/deactiveer Google lettertypes
          Activeer/deactiveer Google maps
          Activeer/deactiveer het insluiten van videos

          Onze website gebruikt cookies, voornamelijk afkomstig van services van andere partijen. Selecteer uw privacy voorkeuren en/of geef ons uw akkoord.